Fotografia reklamowa w pigułce

Fotografia reklamowa stanowi niezwykły rodzaj reklamy; jej skuteczność opiera się nie tylko na prostym założeniu, że obraz wyraża znacznie więcej treści, niż tekst, ale też na fakcie, że jest to medium, które odbieramy w sposób mało świadomy. O ile reklamy telewizyjne czy radiowe nauczyliśmy się „filtrować”, o tyle to, na czym spoczywa nasz wzrok, często rejestrowane jest niejako podprogowo. Nawet jeśli wydaje nam się, że pozornie bezmyślnie patrzymy na billboardy przy drodze, nasz mózg skrzętnie zapamiętuje zauważone przez oczy obrazy – a to na dłuższą metę nie pozostaje bez wpływu na nasze decyzja zakupowe.

Rodzaje fotografii reklamowej
Generalnie, fotografię reklamową możemy podzielić na dwa rodzaje: zewnętrzną oraz bezpośrednią.
W tej pierwszej odmianie, a więc w dziale fotografii zewnętrznej, wyróżnić możemy z kolei dwie podgrupy:
-fotografię uliczną, która najczęściej pokazuje sceny niezwiązane bezpośrednio z reklamowanym produktem, ewentualnie opatrzone krótkim tekstem;
-fotografię prasową, ukazująca produkt w sposób bezpośredni, jak np. w reklamach samochodów.
Niezależnie od powyższego podziału, coraz częściej można spotkać się z tzw. sekwencjami reklamowymi. Tego rodzaju kapanie opierają się na zaprezentowaniu produktu w wielu odsłonach, np. na kilku stronach czasopisma, albo na stopniowym pojawianiem się billboardów na mieście. W tym drugim przypadku, najczęściej początkowym etapem jest szokujący bądź intrygujący obraz, którego znaczenie wyjaśnia się wraz z ostatnią sekwencją reklamy.

Żelazne zasady
Fotografia reklamowa rządzi się pewnymi prawami - do tego typu obostrzeń zaliczymy przede wszystkim rozmiar, kolorystykę i czytelność zdjęcia. Duże znaczenie ma także płeć i wiek osób, przedstawianych na reklamach oraz to jakiego rodzaju produkt mają reklamować.
Kobiety zwykle ukazywane są w towarzystwie dzieci oraz mężczyzn, a pojawiają się głównie na reklamach kosmetyków oraz sprzętów domowych. Natomiast mężczyźni najczęściej występują w reklamach papierosów, alkoholu oraz samochodów. Można oczywiście pozwolić sobie na pewne odstępstwa od tych reguł, jednak tego rodzaju przypadki są relatywnie rzadkie i najczęściej wynikają bezpośrednio z przyjętej przez markę filozofii.

Widoczność to podstawa
Główną zaletą fotografii reklamowej jest fakt, że jest ona medium ogólnodostępnych. Zdjęcia mogą pojawić się właściwie wszędzie, a więc nie tylko w czasopismach czy na billboardach, ale też na tzw. citylightach, autobusach (lub w ich wnętrzu), albo na słupach. Można tu wykorzystać element zaskoczenia odbiorcy – wystarczy umieścić reklamę w ciekawym miejscu, dobierając odpowiedni slogan, a można uzyskać spektakularny efekt przy relatywnie niskich kosztach.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 65 8 964

E-mail: kontakt@lukaszkus.pl

ul. Szyperska 14, Poznań

Poradnik na temat szeroko pojętej fotografii, ze szczególnym naciskiem na fotografię reklamową i biznesową. Zapraszamy!