Fotografowanie odzieży dla początkujących

Jak fotografować odzież? Wbrew pozorom, wcale nie jest to takie proste. Co prawda ubrania, w odróżnieniu od ludzi, maja niezmierzone pokłady cierpliwości, nie poruszają się samodzielnie i nie marudzą, ale zrobienie naprawdę dobrej fotki nie jest takie oczywiste. Wszystko jest jednak do opanowania – jeśli zatem dopiero zaczynacie przygodę z fotografowaniem odzieży, zamiast wyważać otwarte drzwi, skorzystajcie z naszych porad – pozwoli to uniknąć kilku błędów oraz zaoszczędzić sobie sporych ilości czasu i nerwów. 

Zasada 1 – wybieramy format
Zasadniczo, fotografie odzieży mogą występować w trzech różnych typach, a mianowicie:
-jako tzw. packshoty, czyli zdjęcia w dość dużej rozdzielczości, wykonane na neutralnym (najczęściej białym) tle;
-jako „zdjęcia produktów”. Zwykle jest to pojedyncze zdjęcie, wykonane na modelce. Tego typu fotografie najczęściej wykonuje się w studiu, podobnie, jak packshoty, na neutralnym tle;
-jako lookbook, czyli w formie sesjo wizerunkowej. Tego typu fotografia jest najbardziej wymagająca i zajmuje najwięcej czasu. Zdjęcia wykonywane są na modelkach, w plenerze albo na tle konkretnej scenografii.

Zasada 2 – kompletujemy sprzęt
Jeśli wykonujemy zdjęcie odzieży, którą mamy zamiar sprzedać na aukcji internetowej, w zupełności wystarczy nam najprostszy aparat, albo nawet smartfon. Jeśli jednak prowadzimy własny sklep internetowy, albo chcemy sprzedawać ubrania pod własną marką, koniecznie zainwestujmy albo w lepszy sprzęt (czyli w lustrzankę, statyw oraz lampy), albo w fotografa. Jeśli nie potrafimy robić dobrych zdjęć i nie mamy wielkiego pojęcia o fotografii, zdecydowanie lepiej będzie postawić na tę drugą opcję, czyli skorzystać z usług profesjonalisty. 

Zasada 3 – wybieramy pomieszczenie
Jeśli decydujemy się na sesję zdjęciowa w pomieszczeniu, musimy dołożyć wszelkich starań, by nie zdominowało ono fotografowanych ubrań. Idealnie do tego celu nadają się neutralne, puste pomieszczenia, posiadające białe, szare, bądź czarne ściany. Unikajmy też wszelkich dodatków i niewielkich przedmiotów, chyba, że stanowią one istotny element scenografii i mają coś konkretnego wyrażać. 
Bardzo ważnym elementem jest odpowiednio dobrane światło, a właściwie – jego brak. Pomieszczenie, w którym odbędzie się sesja, powinno być na tyle wyciemnione, by możliwe było takie ustawienie świateł, które pozwoli wyłonić fotografowany produkt i uwydatnić jego strukturę. Najlepiej sprawdzają się tu pomieszczenia bez okien, ponieważ światło dzienne, a nawet światło pochodzące z miejskich latarni, zawsze wprowadza pewnego rodzaju chaos do fotografii. Jeśli nie mamy dostępu do tego rodzaju pomieszczeń, zawsze można posłużyć się grubą kotarą albo kocem, którym zasłonimy okna. 

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 65 8 964

E-mail: kontakt@lukaszkus.pl

ul. Szyperska 14, Poznań

Poradnik na temat szeroko pojętej fotografii, ze szczególnym naciskiem na fotografię reklamową i biznesową. Zapraszamy!