Jak zostać fotografem reklamowym?

Fotografia reklamowa to niezwykle prężnie rozwijająca się dziedzina; poniekąd wynika to z faktu, że reklamodawcy chcą przemawiać do klientów przede wszystkim obrazem, ponieważ wzrok ma znacznie większą siłę oddziaływania, niż inne zmysły. Z tego powodu, fotografia zapada w pamięć znacznie skuteczniej, niż logiczne argumenty, a nawet chwytliwe slogany. Co więcej, slogan jest fajny tylko przez pierwszych sto razy; kiedy klient usłyszy go po raz enty, raczej się zirytuje, niż zapała chęcią do skorzystania z reklamowanych produktów. Co zatem należy zrobić, aby dołączyć do grona fotografów reklamowych?

Praca fotografa
Jak zostać fotografem? Z pewnością trzeba... spróbować. Fotografia to dziedzina na pograniczu sztuki i działalności usługowej, więc aby zostać dobrym fotografem, nie wystarczy po prostu skończyć odpowiedniej szkoły. Oczywiście, pewne podstawy teoretyczne są niezbędne, jednak tym, co decyduje o sukcesie, są przede wszystkim umiejętności praktyczne, nabyte w trakcie pracy w studiu.
Przykładem może być choćby Arek Kempka, doskonały fotograf, a zarazem... czeladnik. Mimo, że nie skończył renomowanych szkół fotograficznych, jest dziś rozchwytywanym specem od fotografii, który pracował mi. in. dla takich marek, jak Mercedes, Żywiec, Jack Daniels czy Coca-Cola. Arek sam przyznaje, że pierwszy miesiąc pracy w studiu fotograficznym nauczył go znacznie więcej, niż rok nauki w szkole; wnioski wyciągnijmy sami.

Pan zrób-to-sam
Fakt, że dyplom nie czyni fotografa, nie oznacza jeszcze, że może on być ignorantem, skupionym wyłącznie na pstrykaniu fotek. Arek Kempka zaznacza, że dobry fotograf musi być jednocześnie wynalazcą i konstruktorem, przede wszystkim zaś powinien posiadać pewną wyobraźnię przestrzenną.
Co bardzo ważne, fotograf powinien także bazować na doświadczeniach innych kolegów po fachu. Nie chodzi tu, rzecz jasna, o kopiowanie cudzych rozwiązań, ale o zwykłe uczenie się na błędach. Literatura fachowa, podobnie zresztą, jak różnego rodzaju blogi czy fora poświęcone fotografowaniu, pozwalają na zaoszczędzenie czasu i uniknięcie błędów, które już ktoś inny za nas popełnił. Innymi słowy - fotograf, to człowiek, który nieustannie kombinuje i tworzy, ale jednocześnie nie próbuje wyważać otwartych przez innych drzwi.

Zdobywanie zleceń
W każdej dziedzinie biznesu, kluczem do sukcesu jest zdobywanie zleceń. Fotografia nie jest tu żadnym wyjątkiem; aby zajmować się tą dziedziną na poważnie, nie wystarczy robić dobrych zdjęć - jak przyznaje Arek, trzeba robić zdjęcia wybitne. Fotografia, która jest "good enough", czyli "w sumie w porządku", nigdy nie uchwyci zainteresowania klienta.
Aby tego dokonać, zdjęcie musi być ciekawe, sugestywne i zapadające w pamięć.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 65 8 964

E-mail: kontakt@lukaszkus.pl

ul. Szyperska 14, Poznań

Poradnik na temat szeroko pojętej fotografii, ze szczególnym naciskiem na fotografię reklamową i biznesową. Zapraszamy!