Psychologia fotografii reklamowej

Jak dotrzeć do odbiorcy, przedzierając się poprzez atakujące go obrazy, dźwięki, zapachy i emocje? Nie jest to proste zadanie - tym bardziej, jeśli chcemy osiągnąć cel jedynie za pomocą obrazu. Pamiętajmy jednak, że wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów, więc za jego pomocą możemy przekazywać niezwykle sugestywne treści. Jak się do tego zabrać? Sposobów jest kilka.

Sposób 1 – skandal
Najprostszym rodzajem skandalu jest zupełnie przypadkowe "przyłapanie" kogoś w sytuacji, w której absolutnie nie powinien się znaleźć: równie skandaliczne, jak zdjęcia niekompletnie ubranej królowej brytyjskiej, będą fotografie miłośników praw zwierząt, paradujących w futrzanej czapce czy botkach. Takie zdjęcie szybko trafi do Internetu i równie szybko zacznie żyć własnym życiem, przynosząc znacznie szerszy skutek, niż profesjonalna kampania reklamowa.

Sposób 2 – lepszy profil
Każdy z nas, niezależnie od własnej aparycji, lubi wyglądać na zdjęciu ładniej, niż w rzeczywistości.Ta sama zasada dotyczy fotografii reklamowej – dowolny obiekt, jaki przedstawia, powinien zaprezentować się ze swojej najlepszej strony, co można osiągnąć nie tylko przez osławiony Photoshop, ale też poprzez umiejętne ustawienie świateł, grę cieni, właściwe ujęcie itp. Jest to oczywiście pewnego rodzaju iluzja, ale jest ona powszechnie akceptowana – dokładnie tak samo, jak makijaż, albo biustonosze push-up.

Sposób 3 – człowiek
Nic tak doskonale nie przykuwa uwagi, jak twarz człowieka – co nie znaczy, że nie można tutaj przedobrzyć, czego doskonały przykład stanowią uśmiechnięci politycy, spoglądający na nas z każdego słupa podczas kampanii wyborczej.
Niekiedy jednak człowiek nie jest na zdjęciu niezbędny – wystarczy sama sugestia, że na nim był i że za chwilę wróci. Tego rodzaju fotografie są specjalnością dużej, szwedzkiej firmy, sprzedającej meble. W ich folderach wnętrza nigdy nie są idealnie wysprzątane: łóżka mają pościel, co sugeruje, że ktoś na nich sypia, a pod stołem rozłożone są zabawki. Taki klimat nadaje wrażenie przyjemnej obecności oraz domowego luzu – i taki właśnie ma być przekaz.

Sposób 4 – szczegół
Tego rodzaju metodę stosuje się w szczególności przy zdjęciach reklamowych, przedstawiających wyspecjalizowany sprzęt, jak np., piła łańcuchowa, kosiarka do trawy, albo urządzenie do gotowania. W takim przypadku zdjęcie ma przede wszystkim skupiać wzrok odbiorcy na elemencie, który odróżnia ten produkt od podobnych, oferowanych przez konkurencję. Właściwie ustawienie światła i kolorystyki sprawi, że inny, niż u konkurencji kształt bądź materiał, natychmiast rzuci się w oczy i przemówi do klienta znacznie bardziej sugestywnie, niż techniczny opis parametrów.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 65 8 964

E-mail: kontakt@lukaszkus.pl

ul. Szyperska 14, Poznań

Poradnik na temat szeroko pojętej fotografii, ze szczególnym naciskiem na fotografię reklamową i biznesową. Zapraszamy!