Trendy w fotografii reklamowej

Fotografia reklamowa, podobnie, jak każde inne medium, podlega pewnym trendom, żeby nie powiedzieć – modzie. Jak zatem przedstawiają się najnowsze kierunki rozwoju, zagrożenia oraz pułapki, jakim podlega ta branża?

Trend rosnący
Tym, co najbardziej rzuca się w oczy w kwestii fotografii reklamowej, jest wyraźny trend rosnący. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być fakt, że zleceniodawcy coraz mocniej zdają sobie sprawę z tego, iż fotografia stanowi bardzo istotny kanał dotarcia do klienta, więc coraz chętniej inwestują w tego rodzaju kampanie.
W związku z tym, rynek fotografii reklamowej ma się obecnie bardzo dobrze i praktycznie nie istnieje w tym obszarze pojęcie bezrobocia, czy nawet niedoboru zleceń. Oczywiście, mówimy tu o profesjonalistach, a więc o osobach, które dysponują odpowiednim warsztatem, popartym poważnym portfolio. Dla początkujących rynek jest już nieco trudniejszy, ponieważ muszą oni konkurować z przypadkowymi osobami, która traktują to zajęcie hobbystycznie i przez to zaniżają ceny.

Powrót do prostoty
Jeśli mówimy o fotografii reklamowej jako branży, to z pewnością mocnym trendem jest szeroko pojęty powrót do naturalności. Tego rodzaju tendencje zauważyć można niejako na dwóch frontach, a więc zarówno w wyrazie zdjęć, jak i w technice ich wykonywania.
Fotografie, które nie są przestylizowane i które wyglądają na naturalne, są dziś zdecydowanie bardziej pożądane, niż starannie dopracowane kompozycje. Nie oznacza to oczywiście bylejakości – coś, co wygląda „naturalnie” często jest tak naprawdę owocem wielogodzinnej pracy profesjonalistów. Chodzi jednak o pewne wrażenie, jakie ma odnieść odbiorca - a ten pragnie myśleć, iż fotografia powstała w taki sposób, w jaki on sam by ją zrobił. Najprawdopodobniej źródłem tego rodzaju mody są media społecznościowe, które stanowią poważne źródło inspiracji nie tylko dla fotografów, ale i dla wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób związani są z branżą reklamową.

Kwestia smaku
Zupełnie odrębnym zagadnieniem jest kwestia smaku, a więc wyczucia tego, co już zbyt mocno przekracza pewne granice, odnosząc skutek często odwrotny do zamierzonego. Doskonałą ilustracją takiej przesady była kampania reklamowa firmy Adrian – o ile zamierzeniem twórców było pokazanie rozmaitych kobiet, o tyle przedstawienie swojego produktu na modelce ustylizowanej na płaczącą wdowę, w dodatku okraszone cytatem księdza Twardowskiego, okazało się strzałem w kolano.
Niejako tematem pobocznym jest zagadnienie pewnej edukacji rynku; na tym polu wiele już zostało zrobione, udało się wypracować pewne schematy postępowania, tym niemniej wciąż zdarza się, że zleceniodawca nie do końca wie, czego oczekuje, ani ile to powinno kosztować.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 802 65 8 964

E-mail: kontakt@lukaszkus.pl

ul. Szyperska 14, Poznań

Poradnik na temat szeroko pojętej fotografii, ze szczególnym naciskiem na fotografię reklamową i biznesową. Zapraszamy!