Jak fotografować odzież? Wbrew pozorom, wcale nie jest to takie proste. Co prawda ubrania, w odróżnieniu od ludzi, maja niezmierzone pokłady cierpliwości, nie poruszają się samodzielnie i nie marudzą, ale zrobienie naprawdę dobrej fotki nie jest takie oczywiste. Wszystko jest jednak do opanowania – jeśli zatem dopiero zaczynacie przygodę z fotografowaniem odzieży, zamiast wyważać otwarte drzwi, skorzystajcie z naszych porad – pozwoli to uniknąć kilku błędów oraz zaoszczędzić sobie sporych ilości czasu i nerwów.

Zasada 1 – wybieramy format

Zasadniczo, fotografie odzieży mogą występować w trzech różnych typach, a mianowicie: -jako tzw. packshoty, czyli zdjęcia w dość dużej rozdzielczości, wykonane na neutralnym (najczęściej białym) tle; -jako „zdjęcia produktów”. Zwykle jest to pojedyncze zdjęcie, wykonane na modelce. Tego typu fotografie najczęściej wykonuje się w studiu, podobnie, jak packshoty, na neutralnym tle; -jako lookbook, czyli w formie sesjo wizerunkowej. Tego typu fotografia jest najbardziej wymagająca i zajmuje najwięcej czasu. Zdjęcia wykonywane są na modelkach, w plenerze albo na tle konkretnej scenografii.

Zasada 2 – kompletujemy sprzęt

Jeśli wykonujemy zdjęcie odzieży, którą mamy zamiar sprzedać na aukcji internetowej, w zupełności wystarczy nam najprostszy aparat, albo nawet smartfon. Jeśli jednak prowadzimy własny sklep internetowy, albo chcemy sprzedawać ubrania pod własną marką, koniecznie zainwestujmy albo w lepszy sprzęt (czyli w lustrzankę, statyw oraz lampy), albo w fotografa. Jeśli nie potrafimy robić dobrych zdjęć i nie mamy wielkiego pojęcia o fotografii, zdecydowanie lepiej będzie postawić na tę drugą opcję, czyli skorzystać z usług profesjonalisty.

Zasada 3 – wybieramy pomieszczenie

Jeśli decydujemy się na sesję zdjęciowa w pomieszczeniu, musimy dołożyć wszelkich starań, by nie zdominowało ono fotografowanych ubrań. Idealnie do tego celu nadają się neutralne, puste pomieszczenia, posiadające białe, szare, bądź czarne ściany. Unikajmy też wszelkich dodatków i niewielkich przedmiotów, chyba, że stanowią one istotny element scenografii i mają coś konkretnego wyrażać. Bardzo ważnym elementem jest odpowiednio dobrane światło, a właściwie – jego brak. Pomieszczenie, w którym odbędzie się sesja, powinno być na tyle wyciemnione, by możliwe było takie ustawienie świateł, które pozwoli wyłonić fotografowany produkt i uwydatnić jego strukturę. Najlepiej sprawdzają się tu pomieszczenia bez okien, ponieważ światło dzienne, a nawet światło pochodzące z miejskich latarni, zawsze wprowadza pewnego rodzaju chaos do fotografii. Jeśli nie mamy dostępu do tego rodzaju pomieszczeń, zawsze można posłużyć się grubą kotarą albo kocem, którym zasłonimy okna.